Ya Allah, tika Kau hadiahkan aku sahabat, Kau jadikanlah hatiku bersyukur atas kurniaanMu. Kau jadikanlah hatinya berlapang dada memerimaku. Kau jadikanlah sahabatku ini sebagai teman seperjuanganku, peniup semangat jihadku, saling bantu membantu memikul amanah dakwah agamaMu. Kau jadikanlah ukhuwwah ini disemai atas landasan redhaMu, teguhnya atas cinta padaMu, dilindungi dari maksiat dan hal-hal yang melalaikan kami dari mengingatiMu. Ya Allah, bahagiakanlah hatiku dan hati seluruh sahabatku dengan cinta kepadaMu. Amin.


Wednesday 1 February 2012

Badai Matahari, bahayakah ?

Assalamualaikum.

Ini post pertama aku untuk tahu dua ribu dua belas ni. Jadi aku nak start dengan apa yg tengah terjadi dengan dunia ni sekarang. Aku tahu, tak ramai yang sedar benda ni. Hakhak , ang toksah tipu aku, aku tahu tu. Eceh.

Aku selalu blogwalking dan ikuti update satu blog ni. Aku suka baca entri entri dia yang penuh dengan informasi yang kadang aku tak terfikirkan pun fasal tu. Biasalah, orang dah lama tak guna otak dia untuk cerna ilmu kadang kala nak makan pun boleh lupa, ye dak ? Hahak. Penangan Facebook la ni. Dah, melalut je lebih, mana badainya ?

Okay, meh aku kongsi apa yang aku dapat dari blog tersebut. Enjoy.









*Ni baca intonasi ala ala berita sikit.
Stanford - Ledakan matahari membuat Bumi dihujani partikel energetik dan radiasi skala tinggi. Fenomena ini akan lebih kerap terjadi dan memuncak pada tahun 2013. Peramal cuaca dari South African Space Weather Office, Kobus Olckers, menasihati masyarakat supaya tidak melakukan aktiviti di luar ruangan semasa badai berlaku kerana peningkatan aktiviti matahari menghasilkan paparan radiasi ultraviolet dalam jumlah besar. Jika terpaksa, gunakan alat pelindung suria dengan efektiviti tinggi, minimum SPF 45.

Ahli astronomi dari Stanford University Todd Hoeksema mengatakan, radiasi ultraviolet meningkat hingga ribuan kali ganda ketika terjadi ledakan matahari. Namun, jumlah itu hanya terasa ketika manusia berada di luar angkasa atau di angkasa lepas. Di permukaan bumi, jumlah radiasi ultraviolet sama dengan kondisi normal. Bagaimana bumi mengatasinya?

Manusia beruntung tinggal di Bumi yang memiliki atmosfera. Lapisan udara setebal 400 kilometer ini menahan limpahan sinar ultraviolet. Partikel di atmosfera akan memecah atau hancur dan menyerap energi berbahaya tersebut. Menurut Hoeksema, perlindungan ini dilakukan pada ketinggain 120-160 kilometer di atas permukaan Bumi. Namun, selalu ada kebocoran semasa proses ini menyebabkan berlakunya tambahan radiasi ultraviolet di permukaan bumi dan menjilat kulit manusia tetapi, ini bukan hal yang berbahaya.

"Peningkatan radiasinya minimum. Catatan sejarah menunjukkan bahwa hujan radiasi ini terjadi hanya beberapa kali ketika matahari sangat aktif sekalipun." -Credit to : Orang Muo

Tambahan sikit. Badai matahari ni boleh mengganggu radar kapal terbang dan yang seangkatan dengannya. Cuba korang bayangkan satu hari nanti dunia tanpa internet. Ha, amacam, haru kan. Ha, itu lah yang aku duk maksudkan dari awal tadi. Seram kan badai ni. Ni lah tanda tanda kiamat.

Tweet : Jadi, sama samalah kita menginsafi diri ni. Hihi.


No comments:

Post a Comment